Opis
                        
                        
						
													
                        
                        
                            
							
Nagroda Ministra Transportu za najlepszą książkę 
o tematyce transportowej wydaną w roku akademickim 2005/2006.
Podręcznik akademicki poświęcony  aktualnym zagadnieniom dotyczącym sektora samochodowego w Unii Europejskiej (UE). Zawiera charakterystykę roli samochodu we współczesnej cywilizacji, wyjaśnienie powiązań poszczególnych dziedzin gospodarki, przemysłu, administracji i usług w zakresie transportu drogowego, analizę ekonomiczną sektora samochodowego UE, opis wspólnotowej regulacji sektora transportu samochodowego z uwzględnieniem różnych czynników i uwarunkowań, a także integracji polskiego transportu samochodowego z systemem transportowym UE.
Odbiorcy: studenci wydziałów transportu oraz kierunków: ekonomika, zarządzanie i logistyka wyższych uczelni. 
														
Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.
 
							                        
                        
						
							
						   
						   								
								   
								   Spis treści
									
WSTĘP  7
1. SEKTOR SAMOCHODOWY WE WSPÓŁCZESNEJ 
    CYWILIZACJI  9
1.1. Sfery tworzące współczesny sektor samochodowy  10
1.2. Samochód jako najskuteczniejszy środek realizacji 
       wolności gospodarczej i społecznej 12
1.3. Wiodący produkt epoki przemysłowej 13
1.4. Narzędzie organizacji i jakości życia rodzinnego 16
1.5. Element systemów logistycznych i transportowych 17
1.6. Przedmiot największej produkcji na rynku transportowym 19
1.7. Integrator funkcji przestrzennych i społecznych państw  20
1.8. Czynnik stabilizujący struktury makroekonomiczne  21
1.9. Główny czynnik europejskiej integracji transportu 23
1.10. Atrakcyjność samochodu wobec transportu zbiorowego 
        osób w miastach 26
1.11. Alternatywa dla zanikającego pasażerskiego transportu 
         kolejowego w ruchu regionalnym i lokalnym  27
1.12. Społeczeństwo bez samochodu - utopia czy realna 
         perspektywa?  27
2. ANALIZA ROLI SAMOCHODU W GRZE RYNKOWEJ 
     EUROPEJSKICH PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH 29
2.1. Forum wspólnych i przeciwstawnych interesów w rozwoju 
       sektora samochodowego 29
2.2. Rola przemysłu motoryzacyjnego w rozwoju majątku sektora 
       samochodowego  31
2.3. Wpływ przemysłu paliwowego na eksploatację pojazdów 
       samochodowych  37
2.4. Ekonomika europejskich przedsiębiorstw samochodowych  40
2.5. Systemowa rola operatorów logistycznych i spedytorów  51
2.6. Wykorzystanie usług samochodowych przez organizatorów 
       turystyki. . 52
2.7. Ekonomika europejskiej motoryzacji indywidualnej  55
2.8. Zbiorowy transport samochodowy w miastach  56
2.9. Ekonomika rozwoju i utrzymania europejskiej sieci 
       drogowej  61
2.10. Znaczenie ekonomiczne innowacji i działań rozwojowych 
         w sektorze samochodowym  65
2.11. Ochrona interesów zawodowych i pracowniczych w sektorze 
         samochodowym 67
2.12. Działania konkurencyjnych wobec samochodu środków 
         transportu 69
2.13. Presja ekologiczna na transport samochodowy w UE  71
3. ANALIZA EKONOMICZNA TRANSPORTU 
    SAMOCHODOWEGO UNII EUROPEJSKIEJ  73
3.1. Tendencje w strukturze i funkcjonowaniu rynków 
       samochodowych UE  73
3.2. Uwarunkowania dominacji przewoźników na rynkach 
       samochodowych UE  80
3.3. Struktura podmiotowa sektora transportu 
       samochodowego UE  82
3.4. Produktywność i konkurencyjność przewoźników 
       samochodowych w UE   85
3.5. Operatorzy logistyczni UE  89
3.6. Zyskowność i rentowność firm samochodowych w UE  91
3.7. Problem kosztów zewnętrznych europejskiego transportu 
       samochodowego  94
3.8. Efekty makroekonomiczne, mikroekonomiczne i regionalne 
       działalności transportu samochodowego w UE  99
3.9. Równowaga rozwoju przewozów samochodowych i rozwoju 
        infrastruktury  101
3.10. Rola podmiotów międzynarodowych w rozwoju transportu 
         samochodowego UE 109
4. WSPÓLNOTOWA REGULACJA TRANSPORTU 
     SAMOCHODOWEGO  112
4.1. Celowość i uwarunkowania wspólnej regulacji transportu 
       samochodowego 112
4.2. Ewolucja i skuteczność dotychczasowej polityki regulacyjnej 
        UE w sferze transportu samochodowego 117
4.3. Narodowe systemy regulacyjne transportu 
       samochodowego UE 123
4.4. Dostęp do zawodu przewoźnika samochodowego 126
4.5. Wspólnotowe prawo jazdy  130
4.6. Dodatkowe wymogi w zakresie kwalifikacji kierowców  133
4.7. Świadectwa kwalifikacji zawodowych i zaświadczenia 
       dla kierowcy  135
4.8. Wolność dostępu do międzynarodowych rynków 
       samochodowych 136
4.9. Samochodowe rynki kabotażowe 139
4.10. Regulacje w zakresie czasu pracy w transporcie 
         samochodowym 145
4.11. Dzierżawienie pojazdów z zagranicy bez kierowcy 151
4.12. Ceny usług za przewozy samochodowe 152
4.13. Zasady uczciwej konkurencji  155
4.14. Samochodowe przepisy i normy techniczne  158
4.15. Przepisy i normy ekologiczne transportu 
         samochodowego UE 164
4.16. Wolność tranzytu drogowego w UE 169
4.17. Wspólnotowy Kodeks Celny a systemy karnetów 
          TIR i ATA  175
4.18. Ograniczenia ruchu samochodów ciężarowych w UE 179
4.19. Harmonizacja podatków samochodowych w UE  180
4.20. Ubezpieczenia w transporcie samochodowym UE  185
4.21. Programy wspólnotowe poprawy bezpieczeństwa ruchu 
         drogowego 188
4.22. Umowy drogowe UE z państwami trzecimi 191
4.23. Statystyki transportu samochodowego 192
5. INTEGRACJA POLSKIEGO TRANSPORTU 
     SAMOCHODOWEGO Z SYSTEMEM UNII 
     EUROPEJSKIEJ  195
5.1. Analiza ekonomiczna sektora samochodowego 
       w Polsce 195
5.2. Przygotowanie polskiego transportu samochodowego 
       do akcesji w latach 1990 + 2003 199
5.3. Drogowe postanowienia załączone do Traktatu Akcesyjnego 
        z Aten  207
5.4. Nowe polskie prawo drogowe z lat 1990 + 2005  210
5.5. Ocena skutków akcesji w polskim transporcie 
       samochodowym  217
5.6. Pomoc finansowa UE w zakresie inwestycji 
        drogowych w Polsce  221
5.7. Sektor samochodowy i motoryzacja w polskiej polityce 
        transportowej  224
ZAKOŃCZENIE  229
LITERATURA  231
  
									
 
						    							
													   
						   
						    								
								   
								   O autorach / z książki
									
									
																			
										
RECENZJA
Polska Gazeta Transportowa nr 3/2006
SYNTEZA RÓŻNYCH INFORMACJI
   Literatura na temat transportu samochodowego, zwłaszcza w Unii Europejskiej, jest dość skromna i pojawienie się każdej pozycji zajmującej się tym sektorem, staje się wydarzeniem, zwłaszcza jeśli jest ona interesująca. Tak jest w wypadku książki „ Sektor samochodowy Unii Europejskiej” autorstwa prof. Jana Burnewicza (Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2005). 
   Autor porusza problematykę obejmującą transport zarobkowy, transport na użytek własny, motoryzację indywidualną, sferę usług motoryzacyjnych i logistykę bazującą na usługach transportu samochodowego. Jak sam twierdzi, jego intencją było dokonanie wyczerpującej syntezy różnych rodzajów informacji pod kątem jasnego i wyczerpującego pokazania głównych problemów, np. takich, jak główne czynniki europejskiej integracji transportu czy ekonomika rozwoju i utrzymania europejskiej sieci drogowej. Są to informacje, które w dość prosty sposób czytelnicy mogą wykorzystać w działalności gospodarczej i w prowadzeniu analiz ekonomicznych.
   Jan Burnewicz podzielił swoją publikację na pięć części: sektor samochodowy we współczesnej cywilizacji, analiza roli samochodu w grze rynkowej europejskich podmiotów gospodarczych, analiza ekonomiczna transportu samochodowego Unii Europejskiej, wspólnotowa regulacja transportu samochodowego, integracja polskiego transportu samochodowego z systemem Unii Europejskiej.
    Wszystkie części składają się z rozdziałów zawierających informacje o charakterze ekonomicznym, prawnym, technicznym, ekologicznym i politycznym. Ze względu na przeglądowy charakter swej książki autor zrezygnował z omówienia szczegółów regulacji unijnych odnoszących się do transportu samochodowego, a to dlatego, że teksty te są obszerne, często aktualizowane i ogólnie dostępne w systemie informacji prawnej EUR-Lex, polskim systemie informacji prawnej LEX i na stronie Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.
   Książka „Sektor samochodowy Unii Europejskiej" przyda się nie tylko przedsiębiorcom samochodowym i specjalistom zajmującym się tą tematyką, ale też studentom kierunku „transport", politykom i publicystom.(eh)