Podstawy budowy silników

Podstawy budowy silników

Autor: Luft Sławomir

ISBN: 978-83-206-2000-9

Wydanie: 3 dodruk
Format: B5
Liczba stron: 368
Liczba ilustracji: 354
Seria: Pojazdy samochodowe
Oprawa: miękka

Polecam: 92

Opis

Dostęp do wersji elektronicznej w serwisie ibuk.pl

Podręcznik opisujący ogólną budowę głównych zespołów i układów silników pojazdów samochodowych. Część 1 zawiera teorię budowy tłokowych silników spalinowych, obejmującą m.in. zasadę działania, obiegi cieplne, parametry i podstawowe charakterystyki, tworzenie mieszanki i spalanie, toksyczność spalin, rozrząd, doładowanie, obliczanie głównych wymiarów, mechanikę układu korbowego. Część 2 stanowi przegląd rozwiązań konstrukcyjnych głównych zespołów i układów silników spalinowych – kadłubów i głowic oraz układów tłokowo-korbowego, rozrządu, zasilania, dolotowych i wylotowych, chłodzenia, smarowania i zapłonowych, a także urządzeń rozruchowych i rozwiązań silników niekonwencjonalnych. Treść uwzględnia najnowsze rozwiązania konstrukcyjne, np. sterowane elektronicznie silniki o wtrysku bezpośrednim i układy zmiennych faz rozrządu oraz wzniosów zaworów.
Odbiorcy podręcznika: studenci wyższych uczelni studiujący na kierunkach związanych z pojazdami samochodowymi i silnikami spalinowymi.



Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.

    Spis treści

    Wykaz ważniejszych oznaczeń i skrótów 10
    Przedmowa 12
    CZĘŚĆ I. TEORIA
    Rozdział 1. Klasyfikacja i zasada działania silników 17
    1.1. Klasyfikacja ogólna 17
    1.2. Zasada działania silnika czterosuwowego 18
    1.3. Zasada działania silnika dwusuwowego 20
    1.4. Porównanie podstawowych cech silników dwu i czterosuwowych 21
    Rozdział 2. Paliwa 23
    2.1. Wprowadzenie 23
    2.2. Podstawowe własności paliw 23
    2.3. Wybrane paliwa ciekłe 26
    2.4. Wybrane paliwa gazowe 27
    Rozdział 3. Obiegi cieplne 29
    3.1. Wprowadzenie 29
    3.2. Obiegi teoretyczne 30
    3.2.1. Obieg Otta 30
    3.2.2. Obieg Diesla 31
    3.2.3. Obieg Sabatheugo 33
    3.3. Obiegi rzeczywiste 33
    Rozdział 4. Wskaźniki pracy silnika 37
    4.1. Prędkość obrotowa 37
    4.2. Moment obrotowy 38
    4.3. Moc 38
    4.4. Średnie ciśnienia obiegu 39
    4.5. Sprawność 41
    4.6. Zużycie paliwa 42
    4.7. Średnia prędkość tłoka 42
    4.8. Objętościowy wskaźnik mocy 43
    4.9. Zależności między podstawowymi wskaźnikami 43
    Rozdział 5. Podstawowe charakterystyki silników 45
    5.1. Wprowadzenie 45
    5.2. Charakterystyki prędkościowe 45
    5.3. Charakterystyki obciążeniowe 47
    5.4. Charakterystyki regulacyjne 49
    5.5. Charakterystyki ogólne 49
    Rozdział 6. Spalanie 51
    6.1. Wprowadzenie 51
    6.2. Spalanie w silnikach ZI 52
    6.2.1. Przebieg spalania i rodzaje komór spalania w silnikach ZI 52
    6.2.2. Tworzenie i spalanie mieszanki jednorodnej 54
    6.2.3. Tworzenie i spalanie mieszanki uwarstwionej 57
    6.3. Spalanie w silnikach ZS 61
    6.3.1. Tworzenie mieszanki palnej i okresy procesu spalania 61
    6.3.2. Klasyfikacja komór spalania w silnikach ZS 63
    Rozdział 7. Toksyczność spalin 70
    7.1. Podstawowe informacje o składzie spalin 70
    7.2. Przyczyny powstawania związków toksycznych w spalinach 71
    7.3. Sposoby ograniczenia emisji głównych związków toksycznych 72
    Rozdział 8. Wymiana ładunku 74
    8.1. Wprowadzenie 74
    8.2. Wymiana ładunku w silnikach czterosuwowych 74
    8.3. Wymiana ładunku w silnikach dwusuwowych 79
    Rozdział 9. Doładowanie 82
    9.1. Wiadomości ogólne 82
    9.2. Doładowanie silników ZS 87
    9.3. Doładowanie silników ZI 88
    Rozdział 10. Podstawy projektowania silnika 91
    10.1. Obliczanie głównych wymiarów silnika 91
    10.2. Kinematyka układu tłokowo-korbowego 93
    10.3. Siły bezwładności w układzie tłokowo-korbowym 95
    10.4. Siły gazowe działające na układ tłokowo-korbowy 95
    10.5. Siły styczne w mechanizmie korbowym 95
    10.6. Wybrane zagadnienia wyrównoważania układu tłokowo-korbowego 97
    CZĘŚĆ II. BUDOWA
    Rozdział 11. Układy tłokowo-korbowe 103
    11.1. Wprowadzenie 103
    11.2. Rys historyczny 103
    11.2.1. Układy tłokowo-korbowe dwusuwowych silników ZI 103
    11.2.2. U kłady tłokowo-korbowe czterosuwowych silników ZI 105
    11.2.3. Układy tłokowo-korbowe czterosuwowych silników ZS 106
    11.3. Współczesne układy tłokowo-korbowe 107
    11.3.1. Tłoki 107
    11.3.2. Korbowody 119
    11.3.3. Wały korbowe 122
    11.3.4. Łożyska główne i korbowe wałów korbowych 126
    11.3.5. Koła zamachowe 128
    11.3.6. Tłumiki drgań skrętnych 128
    11.3.7. Dodatkowe sposoby wyrównoważania układu tłokowo-korbowego 129
    Rozdział 12. Układy rozrządu 132
    12.1. Wprowadzenie 132
    12.2. Rys historyczny 133
    12.2.1. Układy rozrządu silników czterosuwowych 133
    12.2.2. Układy rozrządu silników dwusuwowych 143
    12.3. Współczesne układy rozrządu 145
    12.3.1. Uwagi ogólne 145
    12.3.2. Układy rozrządu silników ZI 146
    12.3.3. Układy rozrządu silników ZS 152
    12.3.4. Wybrane elementy układów rozrządu 156
    12.3.5. Tendencje rozwoju układów rozrządu 163
    Rozdział 13. Kadłuby i głowice 168
    13.1. Wprowadzenie 168
    13.2. Rys historyczny 169
    13.3. Współczesne konstrukcje kadłubów i głowic 181
    13.3.1. Uwagi ogólne 181
    13.3.2. Kadłuby silników ZI 182
    13.3.3. Kadłuby silników ZS 188
    13.3.4. Głowice silników ZI 193
    13.3.5. Głowice silników ZS 195
    Rozdział 14. Układy zasilania silników o zapłonie iskrowym 199
    14.1. Wprowadzenie 199
    14.2. Rys historyczny 200
    14.2.1. Gaźnik — odparowywacz 200
    14.2.2. Układy gaźnikowe mechaniczne i zelektronizowane 200
    14.2.3. Układy wtrysku paliwa do kolektora dolotowego sterowane mechanicznie 207
    14.3. Współczesne układy zasilania silników ZI 212
    14.3.1. Uwagi ogólne 212
    14.3.2. Układy wtrysku jednopunktowego sterowane elektronicznie 212
    14.3.3. Układy wielopunktowego wtrysku paliwa do kolektora dolotowego sterowane elektronicznie 215
    14.3.4. Układy bezpośredniego wtrysku benzyny do cylindra 218
    14.4. Zasilanie gazowe silników ZI 225
    Rozdział 15. Układy zasilania silników o zapłonie samoczynnym 233
    15.1. Wprowadzenie 233
    15.2. Rys historyczny 234
    15.2.1. Układy zasilania z rzędową pompą wtryskową 234
    15.2.2. Układy zasilania z rozdzielaczową pompą wtryskową 241
    15.2.3. Układy pompowtryskiwaczy sterowanych mechanicznie 243
    15.3. Współczesne układy zasilania silników ZS sterowane wlektronicznie 245
    15.3.1. Uwagi ogólne 245
    15.3.2. Układy zasilania z rozdzielaczową pompą wtryskową 247
    15.3.3. Układy zasilania z pompowtryskiwaczami 251
    15.3.4. Układy zasilania z indywidualnym zespołem pompy i wtryskiwacza 256
    15.3.5. Zasobnikowy układ zasilania 258
    Rozdział 16. Układy dolotowe i wylotowe 264
    16.1. Wprowadzenie 264
    16.2. Rys historyczny 265
    16.2.1. Układy dolotowe i wylotowe silników ZI 265
    16.2.2. Układy dolotowe i wylotowe silników ZS 269
    16.3. Współczesne układy dolotowe i wylotowe silników ZI 270
    16.3.1. Uwagi ogólne 270
    16.3.2. Układy dolotowe silników wolnossących 271
    16.3.3. Układy wylotowe silników wolnossących 273
    16.3.4. Recyrkulacja spalin w silnikach ZI 277
    16.3.5. Układy doładowania silników ZI 278
    16.4. Współczesne układy dolotowe i wylotowe doładowanych silników ZS 280
    16.4.1. Uwagi ogólne 280
    16.4.2. Układy dolotowe 281
    16.4.3. Układy wylotowe 283
    16.4.4. Recyrkulacja spalin w silnikach ZS 288
    Rozdział 17. Układy chłodzenia 290
    17.1. Wprowadzenie 290
    17.2. Rys historyczny 292
    17.2.1. Układ chłodzenia pośredniego 292
    17.2.2. Układ chłodzenia bezpośredniego 301
    17.3. Współczesne układy chłodzenia 307
    17.3.1. Uwagi ogólne 307
    17.3.2. Układy chłodzenia silników samochodów osobowych 308
    17.3.3. Układy chłodzenia silników samochodów ciężarowych 313
    Rozdział 18. Układy smarowania 318
    18.1. Wprowadzenie 318
    18.2. Rys historyczny 321
    18.2.1. Układy smarowania dwusuwowych silników ZI 321
    18.2.2. Układy smarowania czterosuwowych silników starszej generacji 323
    18.3. Współczesne układy smarowania 327
    18.3.1. Podstawowe obiegu oleju 327
    18.3.2. Podstawowe zespoły układu smarowania 330
    Rozdział 19. Układy zapłonowe 336
    19.1. Wprowadzenie 336
    19.2. Rys historyczny 336
    19.2.1. Iskrownikowe układy zapłonowe 336
    19.2.2. Akumulatorowe, przerywaczowe układy zapłonowe (klasyczne) 339
    19.3. Współczesne elektroniczne układy zapłonowe 343
    19.3.1. Bezprzerywaczowe układy rozdzielaczowe 343
    19.3.2. Bezprzerywaczowe układy bezrozdzielaczowe 346
    Rozdział 20. Urządzenia rozruchowe 349
    Rozdział 21. Doskonalenie konstrukcji silnika samochodowego 356
    Piśmiennictwo 361
     
Liczba szt.

Cena: 84.00 zł

Klienci, którzy kupili tę książkę interesowali się również

Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji
Reimpell Jörnsen , Betzer Jürgen W.
57.75 zł
Zasilanie i sterowanie silników
Kneba Zbigniew , Makowski Sławomir
54.60 zł
nakład wyczerpany
Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych
Zieliński Andrzej
51.45 zł
Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe
Micknass Werner , Popiol Rainer , Sprenger Axel
79.00 zł
Czujniki
Gajek Andrzej , Juda Zdzisław
65.00 zł
Elektroniczne układy wtryskowe silników wysokoprężnych
Janiszewski Tadeusz , Mavrantzas Spiros
42.00 zł

Książki autora

Podstawy budowy silników
Luft Sławomir
84.00 zł