Opis
                        
                        
						
													
                        
                        
                            
							
Znowelizowana wersja "Metodyki badań psychologicznych w zakresie psychologii transportu" stanowi efekt współpracy zespołu psychologów z Instytutu Transportu Samochodowego oraz specjalistów w dziedzinie psychologii transportu. Rewizja poprzedniej wersji była podyktowana między innymi zmianami w ustawie o kierujących pojazdami wprowadzonymi w 2019 roku, dotyczącymi badań kandydatów do szkół przygotowujących do zawodu kierowcy, a także osób rozpoczynających szkolenie w tym kierunku, a ponadto przyrostem badań obcokrajowców, które stwarzają szereg wyzwań natury metodycznej.
Celem nowelizacji było także rozszerzenie i upowszechnienie wskazówek do prowadzenia diagnozy psychologicznej wśród różnych grup kierujących z uwzględnieniem osób o ograniczonej mobilności (z niepełnosprawnością, seniorów).
Podręcznik uzupełniono o propozycje metod mających adekwatne opracowania psychometryczne, opisane w podręcznikach, pozwalające psychologowi na prowadzenie badań w pełni zgodnych z uwarunkowaniami prawnymi.
Podobnie jak pierwsze wydanie, także i obecne jest przeznaczone dla szerokiego grona czytelników. Pomimo iż głównym odbiorcą będą psychologowie wykonujący badania w zakresie psychologii transportu, niniejsza propozycja może być również wsparciem dla słuchaczy studiów podyplomowych z przedmiotowego obszaru.
Diagnoza w psychologii transportu nie dotyczy bowiem jedynie badań psychologicznych stanowiących podstawę wydania orzeczenia, ale często może stanowić także podstawę do pracy nad wzmocnieniem lub/i kompensatą występujących deficytów, a z całą pewnością tworzy podwalinę do pogłębionej psychoedukacji, która ma bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo.
							                        
                        
						
							
						   
						   								
								   
								   Spis treści
									
Wprowadzenie  7
1. Prawne aspekty orzecznictwa psychologicznego w zakresie psychologii transportu  11 
1.1. Ochrona danych osobowych w badaniach psychologicznych  12 
1.2. Badania psychologiczne wynikające z ustawy o kierujących pojazdami  14
1.2.1. Badania kierowców i kandydatów na kierowców  16 
1.2.2. Badanie instruktorów i egzaminatorów oraz kandydatów do pracy na tych stanowiskach  18 
1.2.3. Badanie kierowców pojazdów uprzywilejowanych i przewożących wartości pieniężne  18 
1.2.4. Badanie sprawców wypadków drogowych  19 
1.2.5. Badanie kierowców ze względu na popełnianie wykroczeń lub przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym  20 
1.3. Badania psychologiczne wynikające z ustawy o transporcie drogowym  21 
1.4. Szczegółowe zasady badań psychologicznych wynikające z aktów wykonawczych  22 
1.5. Sytuacje nadzwyczajne w psychologii transportu  27 
2. Standardy przeprowadzania badań psychologicznych  29
2.1. Określanie celu badania  29 
2.2. Zróżnicowanie procedur diagnostycznych ze względu na rodzaj i cel badania  31
2.2.1. Badania psychologiczne kierowców wstępne i okresowe 31 
2.2.2. Badania psychologiczne kierowców z grup szczególnego ryzyka 39 
2.3. Badania obcokrajowców  41
2.3.1. Problemy formalne związane z badaniem obcokrajowców  41 
2.3.2. Problemy językowe w badaniach obcokrajowców  42 
2.3.3. Kwestie formalne badań obcokrajowców  43 
2.3.4. Adaptacja metod testowych  43
2.3.5. Wywiad psychologiczny i obserwacja  44 
2.4. Kryteria psychometryczne dla testów i urządzeń  45
2.4.1. Czym jest test psychologiczny i jakie warunki powinien spełniać?  46 
2.4.2. Precyzja pomiaru i rzetelność  48
2.4.3. Trafność  53
2.4.4. Standaryzacja i obiektywność  57
2.4.5. Normalizacja  59
2.5. Etyczne problemy badania psychologicznego  62
2.5.1. Profesjonalna postawa  62
2.5.2. Przebieg badania i orzekania  71
2.5.3. Wynik badania  74
3. Wywiad i obserwacja w psychologicznych badaniach kierowców  77
3.1. Wywiad psychologiczny  77
3.1.1. Zasady prowadzenia wywiadu  77
3.1.2. Część pierwsza (ustrukturowana) wywiadu – zbieranie standardowych danych  78
3.1.3. Wywiad z kandydatami do szkół o profilu samochodowym  80
3.1.4. Część druga wywiadu – ukierunkowana weryfikacja hipotez diagnostycznych  82
3.2. Obserwacja psychologiczna  91
4. Zakres badania psychologicznego  93
4.1. Procesy poznawcze i funkcje intelektualne  93
4.1.1. Rozumienie  95
4.1.2. Antycypacja  101
4.1.3. Spostrzeganie i uwaga  103
4.2. Osobowość  109
4.2.1. Temperament i jego wpływ na radzenie sobie w sytuacjach trudnych  117
4.2.2. Dojrzałość społeczna i emocjonalna  129
4.2.3. Stres i radzenie sobie  140
4.3. Sprawność psychomotoryczna  151
4.3.1. Szybkość i adekwatność reakcji  151
4.3.2. Koordynacja wzrokowo-ruchowa  152
5. Diagnoza psychologiczna wybranych grup kierujących pojazdami  155
5.1. Kandydat do szkoły ponadpodstawowej lub uczeń szkoły ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie w zawodzie  159
5.2. Kierujący w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie  163
5.3. Sprawcy wypadków drogowych  171
5.4. Kierowcy przekraczający limit punktów karnych  176
5.5. Osoby wykonujące zawód kierowcy  178
5.6. Instruktorzy, egzaminatorzy  181
5.7. Kierowcy pojazdów uprzywilejowanych w ruchu  184
5.8. Kierowcy z niepełnosprawnością  188
5.9. Kierowcy starsi wiekiem  197
Bibliografia  201
Załączniki  215
									
							    
						    							
													   
						   
						    								
								   
								   O autorach / z książki
									
									
																			
										
Autorzy: Adam Jasiński, Anna Łuczak, Michał Niezgoda, Ewa Odachowska, Adam Tarnowski, Monika Ucińska, Piotr Zieliński
Publikacja wydana na zamówienie Instytutu Transportu Samochodowego