Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe

Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe

Autor: Micknass Werner , Popiol Rainer , Sprenger Axel

ISBN: 978-83-206-1575-3

Wydanie: 2
Tłumacz: Andrzej Wendrychowicz
Format: B5
Liczba stron: 376
Liczba ilustracji: 491
Oprawa: miękka

Polecam: 96

Opis

Bogato ilustrowany podręcznik przedstawiający budowę, działanie i wykrywanie niesprawności sprzęgieł, skrzynek biegów oraz wałów i półosi napędowych stosowanych w pojazdach samochodowych (osobowych, ciężarowych i autobusach). Opisano m.in. różne rodzaje sprzęgieł i ich układów sterowania, mechaniczne, automatyczne, półautomatyczne i zautomatyzowane skrzynki biegów samochodów osobowych i ciężarowych, napęd wszystkich kół w samochodach osobowych, skrzynki rozdzielcze samochodów ciężarowych, przekładnie główne, mosty napędowe i zwalniacze, wały napędowe i półosie napędowe. Uwzględniono najnowsze rozwiązania konstrukcyjne, np. dwusprzęgłowe zautomatyzowane, siedmiobiegowe automatyczne oraz automatyczne bezstopniowe skrzynki biegów. Przejrzyste ilustracje bardzo ułatwiają zrozumienie treści.
Odbiorcy: studenci wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniowie średnich szkół o profilu samochodowym, inżynierowie i technicy zaplecza technicznego motoryzacji oraz wszyscy zainteresowani tą tematyką.


Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.

    Spis treści

    Słowo wstępne 12

    Część A  Sprzęgła (Werner Micknass) 13

    1. Tarczowe sprzęgła cierne 14 
    1.1. Zadania zespołu sprzęgła
    1.2. Budowa sprzęgła
    1.3. Funkcje sprzęgła
    1.4. Pozostałe elementy zespołu sprzęgła
    1.4.1. Koło zamachowe
    1.4.2. Łożysko prowadzące
    1.4.3. Tarcza sprzęgła
    1.4.4.  Zespół dociskowy
    1.4.5.  Łożysko wyciskowe
    1.4.6.  Tuleja prowadząca
    1.4.7.  Widełki wyłączające
    1.4.8.  Wałek wyłączania
    1.4.9.  Mechaniczne wyłączanie sprzęgła
    1.4.10. Hydrauliczne wyłączanie sprzęgła
    1.4.11. Pedał sprzęgła

    2. Teoria sprzęgieł
      25
    2.1. Moment obrotowy przenoszony przez sprzęgło
    2.2. Ruszanie z miejsca
    2.3. Czas włączania
    2.4. Nacisk jednostkowy
    2.5. Trwałość
    2.6. Obliczanie sprzęgieł

    3. Zespół dociskowy sprzęgła 33
    3.1. Elementy składowe
    3.1.1. Tarcza dociskowa
    3.1.2. Sprężyny płytkowe
    3.1.3. Sprężyna talerzowa
    3.1.4. Pierścienie oporowe
    3.1.5. Oprawa tarczy dociskowej
    3.2. Rodzaje i budowa zespołów dociskowych
    3.2.1. Sprzęgło jednotarczowe ze śrubowymi 
             sprężynami dociskowymi
    3.2.2. Sprzęgło jednotarczowe ze sprężyną talerzową
    3.2.2.1. Rozwiązanie standardowe
    3.2.2.2. Zespół dociskowy ze sprężynami płytkowymi
                łączonymi w trójkąt
    3.2.2.3. Zespół dociskowy ze sprężystymi wieszakami
    3.2.2.4. Zespół dociskowy ze sprężyną oporową
    3.2.2.5. Sprzęgło SAC firmy LuK
    3.2.2.6. Sprzęgło Low-Lift
    3.3.2.7. Sprzęgło ciągnięte ze sprężyną talerzową
    3.2.2.8. Sprzęgło LuK TS
    3.2.3. Sprzęgło dwutarczowe
    3.2.3.1. Sprzęgło dwutarczowe samochodu osobowego
    3.2.3.2. Sprzęgło dwutarczowe samochodu ciężarowego

    4. Tarcza sprzęgła 53
    4.1. Wprowadzenie
    4.2. Okładziny cierne
    4.2.1. Wiadomości ogólne
    4.2.2. Okładziny cierne organiczne
    4.2.3. Okładziny cierne nieorganiczne
    4.3. Sprężynowanie okładzin
    4.3.1. Wiadomości ogólne
    4.3.2. Sprężynowanie proste
    4.3.3. Sprężynowanie podwójne
    4.3.4. Sprężynowanie płytkowe
    4.3.5. Sprężynowanie z blachami pośrednimi
    4.4. Tłumik drgań skrętnych
    4.4.1. Wiadomości ogólne
    4.4.2. Dwustopniowy tłumik drgań z prostym
             elementem ciernym
    4.4.3. Dwustopniowy tłumik drgań z pierścieniami ciernymi
    4.4.4. Dwustopniowy tłumik drgań z osobnym
              tłumikiem wstępnym
    4.4.5. Dwustopniowy tłumik drgań ze zintegrowanym
              tłumikiem wstępnym i zmiennym tarciem
    4.5. Piasty i ich profile

    5. Charakterystyki sprzęgieł 68
    5.1. Wykres siły docisku
    5.2. Wykres odsuwania tarczy dociskowej
    5.3. Wykres siły wyłączania
    5.4. Charakterystyka tłumika drgań skrętnych
    5.5. Charakterystyka sprężynowania okładzin ciernych
    5.6. Wykresy sił

    6. Łożysko wyciskowe 75
    6.1. Wiadomości ogólne
    6.2. Łożysko wyciskowe uchylne
    6.3. Łożysko wyciskowe prowadzone centralnie
    6.4. Łożysko wyciskowe samośrodkujące
    6.5. Powierzchnie czołowe łożyska wyciskowego

    7. Układy sterowania sprzęgieł 80
    7.1. Mechaniczne sterowanie i automatyczna
          regulacja sprzęgła
    7.2. Hydrauliczne sterowanie sprzęgła
    7.2.1. Pompa sprzęgła ze zbiornikiem wyrównawczym
    7.2.2. Wyprzęgnik sprzęgła

    8. Rozwiązania specjalne 85
    8.1. Dmumasowe koło zamachowe
    8.2. Sprzęgło z wykorzystaniem masy wirującej
    8.3. Elektroniczne sterowanie sprzęgła (EKM / EKS)
    8.4. Sprzęgło elektromagnetyczne proszkowe
    8.5. Sprzęgło lepkościowe

    9. Diagnozowanie i przyczyny usterek
    101
    9.1. Objawy nieprawidłowej pracy
    9.2. Poszukiwanie usterek
    9.3. Przyczyny usterek

    10. Wskazówki montażowe 122

    11. Narzędzia specjalne 124

    Część B  Skrzynki biegów (Axel Sprenger133
     
    12. Mechaniczne skrzynki biegów  134
    12.1. Wiadomości ogólne
    12.1.1. Warunki pracy
    12.1.2. Prędkość obrotowa
    12.1.3. Moment obrotowy
    12.1.4. Przełożenia
    12.2. Budowa mechanicznych skrzynek biegów
    12.2.1. Ogólna klasyfikacja skrzynek biegów
    12.2.2. Współosiowe skrzynki biegów
    12.2.3. Niewspółosiowe skrzynki biegów 
    12.2.4. Skrzynki biegów z kołem przesuwnym
    12.2.5. Skrzynki biegów ze sprzęgłami kłowymi
    12.3. Skrzynki biegów synchronizowane
    12.3.1. Synchronizatory
    12.3.2. Mechanizmy wybierania biegów
    12.3.3. Zabezpieczenia mechanizmów zmiany biegów
    12.4. Skrzynki do zblokowanego napędu przedniego lub tylnego
    12.5. Skrzynki biegów samochodów użytkowych
    12.5.1. Skrzynki biegów firmy Zahnradfabrik
    12.5.2. Elektroniczno-pneumatyczne sterowanie (EPS) skrzynki biegów
    12.6. Przystawki odbioru mocy skrzynek biegów samochodów 
             użytkowych
    12.6.1. Wiadomości ogólne
    12.6.2. Blokowanie biegów
    12.7. Trudności ze zmianą biegów i uszkodzenia synchronizatorów
    12.8. Usterki – przyczyny i usuwanie
    12.9. Materiały smarne do samochodów osobowych i użytkowych
    12.10. Ilustracje uszkodzeń elementów skrzynek biegów
    12.10.1. Uszkodzenia obudowy
    12.10.2. Uszkodzenia wałków
    12.10.3. Uszkodzenia kół zębatych
    12.10.4. Uszkodzenia łożysk
    12.10.5. Uszkodzenia synchronizatorów
    12.11. Ważniejsze wzory i definicje

    13. Automatyczne skrzynki biegów  202
    13.1. Wiadomości ogólne
    13.1.1. Skrzynki całkowicie automatyczne
    13.1.2. Hydrauliczne przeniesienie mocy
    13.2. Sprzęgła i przekładnie hydrokinetyczne
    13.2.1. Sprzęgło hydrokinetyczne
    13.2.2. Przekładnia hydrokinetyczna
    13.2.3. Sprzęgło blokujące przekładni hydrokinetycznej
    13.2.4. Sprzęgło blokujące z regulowanym poślizgiem
    13.3. Pompa oleju
    13.4. Mechanizm wolnego koła
    13.5. Przekładnia planetarna
    13.5.1. Wiadomości ogólne
    13.5.2. Prosta przekładnia planetarna
    13.5.3.  Szeregi planetarne
    13.5.4. Przełączanie przekładni planetarnej
    13.6. Budowa i przepływ mocy skrzynki biegów 5HP18 firmy ZF
    13.7. Zespół hydrauliczny
    13.7.1. Wiadomości ogólne
    13.7.2. Hydrauliczne sterowanie skrzynki biegów
    13.7.3. Funkcja kick-down
    13.7.4. Hydrauliczne urządzenie sterujące, zespół zaworów
    13.8. Położenia dźwigni wyboru biegów i programy 
            zmiany biegów
    13.9. Blokada parkowania
    13.10. Sterowanie elektroniczno-hydrauliczne skrzynki
              biegów 4HP22EH firmy ZF
    13.11. Adaptacyjne sterowanie skrzynki biegów (AGS)
    13.12. Układ Shift-Lock
    13.13. Sześciobiegowa stopniowa automatyczna skrzynka
              biegów 6HP26
    13.13.1. Wiadomości ogólne
    13.13.2. Sterowanie sprzęgła blokującego przekładni
                 hydrokinetycznej
    13.13.3. Zautomatyzowana blokada parkowania
    13.13.4. Moduł Mechatronic
    13.13.5. Programy zmiany biegów
    13.14. Automatyczne skrzynki biegów samochodów
              terenowych
    13.15. Wskazówki obsługowe
    13.16. Siedmiobiegowa automatyczna skrzynka biegów

    14. Bezstopniowe automatyczne skrzynki biegów CVT 248
    14.1. Wiadomości ogólne
    14.2. Bezstopniowa automatyczna skrzynka biegów Multitronic
    14.3. Działanie automatycznej bezstopniowej skrzynki biegów
    14.4. Przykłady uszkodzeń automatycznych skrzynek biegów
    14.4.1. Uszkodzenia elementów połączeń ciernych
    14.4.2. Uszkodzenia pomp oleju    

    15. Półautomatyczne skrzynki biegów  263
    15.1. Wiadomości ogólne
    15.2. Funkcje przekładni hydrokinetycznej (WSK)

    16. Zautomatyzowane skrzynki biegów 
          samochodów osobowych 
    268

    17. Zautomatyzowane skrzynki biegów samochodów 
         użytkowych 
    271
    17.1. Wiadomości ogólne
    17.2. Elektroniczno-pneumatyczny układ sterowania EPS
    17.3. Zautomatyzowany preselekcyjny układ sterowania AVS

    18.  Dwusprzęgłowe skrzynki biegów  277 

    19. Napęd wszystkich kół w samochodach osobowych  280
    19.1. Odłączalny napęd wszystkich kół
    19.2. Stały napęd wszystkich kół
    19.3. Mechanizmy różnicowe międzykołowe samoblokujące
    19.4. Sprzęgło lepkościowe (blokada lepkościowa)
    19.5. Samoblokujący mechanizm różnicowy typu Torsen 
    19.6. Sprzęgło Haldex
    19.7. Międzyosiowe mechanizmy różnicowe
    19.8. Rozdział momentu obrotowego we współczesnych
            samochodach terenowych z napędem
            wszystkich kół (SUV)

    20.  Skrzynki rozdzielcze samochodów ciężarowych  300
    20.1. Jednobiegowe skrzynki rozdzielcze
    20.2. Dwubiegowe skrzynki rozdzielcze

    21. Przekładnie główne i półosie napędowe  306
    21.1. Rodzaje i działanie przekładni głównych
    21.1.1. Linie zębów przekładni stożkowych
    21.1.2. Zmiana kierunku przeniesienia napędu
    21.1.3. Zmniejszenie prędkości obrotowej wału napędowego
    21.1.4. Zadanie mechanizmu różnicowego
    21.1.5. Regulacja i pomiary przekładani stożkowych
    21.1.6. Ustawianie prawidłowego obrazu współpracy kół
    21.1.7. Metody pomiaru i regulacji przekładni stożkowych
    21.1.8. Szlifowanie zębów stożkowych metodą CBN
    21.2. Walcowe przekładnie główne

    22. Osie sztywne i kierowane  317
    22.1. Mosty napędowe ze zwolnicami obiegowymi
    22.2. Mosty napędowe portalowe

    23. Zwalniacze  321
    23.1. Zwalniacze elektromagnetyczne
    23.2. Zwalniacze hydrodynamiczne
    23.2.1. Zwalniacze bocznikowe
    23.2.2. Zwalniacze szeregowe
    23.3. Układy sterowania zwalniaczy

    24. Holowanie i pchanie samochodów z punktu
          widzenie układu napędowego 
    330

    Część C  Wały i przeguby (Rainer Popiol)  333

    25. Wiadomości podstawowe  334
    25.1. Zadania wałów przegubowych
    25.2. Historia
    25.3. Układy napędowe
    25.4. Podstawy teoretyczne
    25.4.1. Prędkości kątowe
    25.4.2. Kąt załamania przegubu
    25.4.3. Wzajemne usytuowanie wałów przegubowych
    25.4.3.1. Układ typu „Z”
    25.4.3.2. Układ typu „W”

    26. Wały napędowe  342
    26.1. Budowa wału napędowego
    26.2. Wał napędowy z dwoma przegubami
    26.3. Wał napędowy z trzema przegubami
    26.4. Montaż wałów napędowych
    26.4.1. Wyważanie
    26.4.2. Smarowanie
    26.5. Łożyska pośrednie

    27. Półosie napędowe  348
    27.1. Budowa półosi
    27.1.1. Budowa półosi w samochodach
               z przednim napędem
    27.1.2. Budowa osi samochodów z tylnym napędem
    27.2. Półosie z tłumikiem drgań
    27.3. Półosie z drążonymi wałami
    27.4. Półosie z wałem środkowym

    28. Przeguby  354
    28.1. Przeguby krzyżakowe
    28.2. Przeguby synchroniczne
    28.2.1. Przeguby bez kompensacji wzdłużnej
    28.2.1.1. Przegub kulowy bez kompensacji wzdłużnej
    28.2.1.2. Przegub trójramienny ustalony (Tripod)
    28.2.2. Przeguby z kompensacją wzdłużną
    28.2.2.1. Przegub kulowy
    28.2.2.2. Przegub trójramienny
    28.2.3. Przeguby szybkobieżne
    28.3. Przeguby elastyczne
    28.3.1. Przegub firmy SGF
    28.3.2. Przegub firmy Goertze
    28.3.3. Przegub firmy Toyota

    29. Osłony elastyczne  363
    29.1. Budowa osłon elastycznych
    29.1.1. Osłony przegubów bez kompensacji wzdłużnej
    29.1.2. Osłony przegubów z kompensacją wzdłużną
    29.1.3. Osłony przegubów szybkobieżnych
    29.2. Smarowania przegubów

    30. Diagnozowanie usterek  365
    30.1. Sprawdzanie synchronicznego wału napędowego
    30.2. Oznaki zużycia przegubów synchronicznych
    30.3. Diagnozowanie usterek wałów z przegubami 
            krzyżakowymi

    31. Wskazówki montażowe  370

    32. Regeneracja wałów i półosi napędowych  372

    Wykaz źródeł ilustracji  374
     
     
     
     
     
     
     

    Errata


Liczba szt.

Cena: 79.00 zł

Klienci, którzy kupili tę książkę interesowali się również

Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji
Reimpell Jörnsen , Betzer Jürgen W.
57.75 zł
Diagnozowanie silników wysokoprężnych
Gűnther Hubertus
65.00 zł
Konwencjonalne i elektroniczne układy hamulcowe
Praca zbiorowa
63.00 zł
Czujniki
Gajek Andrzej , Juda Zdzisław
69.00 zł
Elektroniczne sterowanie skrzynką biegów EGS
Praca zbiorowa
63.00 zł
Układy przeniesienia napędu samochodów ciężarowych i autobusów
Zając Mariusz
50.40 zł

Książki autora

Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe
Micknass Werner , Popiol Rainer , Sprenger Axel
79.00 zł