Polskie motocykle 1946-1985

Polskie motocykle 1946-1985

Autor: Andrzej Zieliński

ISBN: 978-83-206-1518-0

Wydanie: 5 / 2015 dodruk wyd. z 2012
Format: 195x246 mm
Liczba stron: 208
Liczba ilustracji: 182
Oprawa: twarda

Polecam: 64

Opis

W książce przedstawiono prawie czterdziestoletnią historię polskich powojennych motocykli i skuterów oraz ludzi, którzy tę historię tworzyli.
Przez kilka lat po zakończeniu II wojny światowej, motocykl w Polsce był jedynym dostępnym dla zwykłych obywateli pojazdem mechanicznym. W latach późniejszych zmotoryzował polską wieś. Łącznie, do czasu zakończenia produkcji w 1985 roku, polskie fabryki opuściło blisko 3 miliony motocykli i skuterów. Starszym Czytelnikom książka przypomni dawne czasy, gdy na naszych drogach królowały pojazdy marek: WFM, WSK, SHL, SFM, młodszych zaś zapozna z tymi pojazdami.

The history, descriptions, and technical characteristics of motorcycles and scooters produced in Poland after the 2nd World War in the years 1946-1985.
Lists and tables of constructions and their designers, as well as the most important events relating to Polish motorcycles in the post-war years. Richly illustrated.
Dostęp w wersji elektronicznej
w serwisie
ibuk.pl
  


Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.

    Spis treści



    Od Autora /8

    CZĘŚĆ I
    Ogólna charakterystyka przemysłu motocyklowego w Polsce /9


    Wprowadzenie /9

    Rozdział 1. Lata 1946-1954 /10
    Pierwsze kroki w przemyśle /10
    ... i w sporcie /15
    Rozdział 2. Lata 1955-1965 /17
    Liczbowy i asortymentowy rozwój produkcji /17
    Liczne sukcesy sportowe /34

    Rozdział 3. Lata 1966-1970 /45 Koncentracja produkcji /45
    Pogorszenie sytuacji sportu /50

    Rozdział 4. Lata 1971-1980 /54

    Pozostał jeden producent /54
    Krajowy sprzęt znika z tras /64

    Rozdział 5. Lata 1981-1985 /66

    Część II
    Motocykle i skutery z lat 1946-1985
    /69

    Rozdział 1. Pojazdy seryjne, ich prototypy i pochodne /69
    Pierwsze powojenne konstrukcje motocyklowe /69
    Motocykle typu M06 produkowane przez Warszawską Fabrykę Motocykli i Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku /77
    Motocykle typu M06 i M11 produkowane przez Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych /100
    Motocykle SHL M17 Gazela /112
    Motocykle typu M21 produkcji Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku /116
    Motocykle typu M07 i M10 produkcji Szczecińskiej Fabryki Motocykli /129
    Skutery produkcji Warszawskiej Fabryki Motocykli /138

    Rozdział 2. Pojazdy wykonywane w krótkich seriach lub jednostkowo /146
    Motocykl Gad 250 /146
    Motocykl żużlowy Fis /146
    Prototyp motocykla WSK 125 z 1957 roku /149
    Prototyp motocykla SHL 250 /150
    Prototyp motocykla WFM M16 /152
    Motocykle WSK typu Sarenka /153
    Motocykle WSK typu M19 /157
    Motocykle sportowe z Kieleckich Zakładów Wyrobów Metalowych /159
    Motocykle sportowe Promot /162
    Motocykle WSK typu M24 /166
    Motocykle sportowe WSK typu MR16 (od 1970 roku) /168
    Motocykl WSK Barron 125 /175
    Ostatnie prototypy motocykli WSK /177
    Prototypowe skutery spoza Warszawskiej Fabryki Motocykli /179

    Podsumowanie powojennej historii motocykla /182
    Najważniejsze wydarzenia w powojennej historii polskiego motocykla /184
    Wykaz opisanych motocykli i skuterów /188
    Bibliografia /190
    Indeks nazwisk /191


    Table of contents

    A comment from the author /8
    Part I
    General characteristics of the motorcycle industry in Poland /9
    Introdution /9

    Chapter 1. The years 1946-1954 /10
    First steps in the industry /10
    ...and in sport /15

    Chapter 2. The years1955-1965 /17
    The growth in production in terms of numbers and range /17
    Numerous sporting successes /34

    Chapter 3. The years 1966-1970 /45
    Concentration of production /45
    A worsening of the sporting sector /50

    Chapter 4. The years 1971-1980 /54
    One producer remains /54
    Domestic machines disappear from the roads /64

    Chapter 5. The years 1981-1985 /66
    Part II
    Motorcycles and scooters from the years 1946-1985 /69

    Chapter 1. Serial production bikes, their prototypes and wariants /69
    The first post-war motorcycle constructions /69
    Type M06 motorcycles produced by the Warsaw Motorcycle Factory (WFM) and the Communication Equipment Manufacturing Plant (WSK) in Świdnik /77
    Type M06 and M11 motorcycles produced by the Kielce Metal Products Works (KZWM) /100
    SHL M17 Gazela motorcycles /112
    Type M21 motorcycles produced by the Communication Equipment Manutacturing Plant (WSK) in Świdnik /116
    Type M07 and M10 motorcycles produced by the Szczecin Motorcycle Factory (SFM) /129
    Scooters produced by the Warsaw Motorcycle Factory (WFM) /138

    Chapter 2. Vehicles produced in small series or individually /146
    GAD 250 motorcycles /146
    Fis speedway motorcycle /146
    WSK 125 prototype motorcycle from 1957 /149
    SHL 250 prototype motorcycle /150
    WFM M16 prototype motorcycle /152
    WSK type Sarenka motorcycles /153
    WSK type M19 motorcycles /157
    Sporting motorcycles from the Kielce Metal Products Works (KZWM) /159
    Promot sports motorcycles /162
    WSK type M24 motorcycles /166
    WSK type MR16 sporting motorcycles (from 1970) /168
    WSK Barron 125 motorcycle /175
    Final prototypes for WSK motorcycles /177
    Prototype scooters from outside the Warsaw Motorcycle Factory (WFM) /179

    Summary of post-war motorcycle history /182
    Key events in post-war history of the Polish motorcycle /184
    List of motorcycles and scooters described /188
    Bibliography /190
    Index of surnames /191

    O autorach / z książki


    Dr hab. inż. Andrzej Zieliński - absolwent Wydziału Maszyn Roboczych i Pojazdów Politechniki Warszawskiej. Wieloletni pracownik Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Małolitrażowych BOSMAL, pracownik naukowy Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej. Specjalista w zakresie zagadnień związanych z projektowaniem nadwozi samochodowych oraz rozwojem konstrukcji pojazdów samochodowych w ujęciu historycznym, a zwłaszcza dorobkiem polskich konstruktorów w tej dziedzinie. Autor kilku książek i wielu artykułów w prasie fachowej i popularyzatorskiej.


Liczba szt.

Cena: 63.00 zł

Produkt dostępny
Wysyłamy w ciągu 24h

Klienci, którzy kupili tę książkę interesowali się również

Polskie motocykle 1918-1945
Jan Tarczyński
63.00 zł
Motocykle WSK
Henryk Załęski
34.00 zł
Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960
Andrzej Zieliński
53.55 zł
Motocykle SHL
Jerzy Pancewicz
34.00 zł
Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965
Andrzej Zieliński
49.35 zł
Jeżdżę motocyklem MZ
Wolfram Riedel, Christian Steiner
34.00 zł

Książki autora

Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych
Andrzej Zieliński
51.45 zł
Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960
Andrzej Zieliński
53.55 zł
Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965
Andrzej Zieliński
49.35 zł
Polskie motocykle 1946-1985
Andrzej Zieliński
63.00 zł
Samochody osobowe. Dzieje rozwoju - wyróżnienie amerykańskiego Stowarzyszenia Historyków Motoryzacji (SAH w Bostonie)
Andrzej Zieliński
88.20 zł

Usługi wydawnicze