Wyszukiwanie zaawansowane   Koszyk

Twój koszyk jest pusty.
Tytuł:Autor:
Seria/cykl: Dział:
ISBN:Nr kodowy:
Opis:Spis treści:










 
Andrzej Zieliński

Polskie motocykle 1946-1985

 
wydanie:5 / 2015 dodruk wyd. z 2012
ISBN:978-83-206-1518-0
cena:63.00 zł
więcej danych
format:195x246 mm
strony: 208
rysunki: 182
oprawa twarda
61

Polskie motocykle 1946-1985

wybrane strony wybrane fragmenty
W książce przedstawiono prawie czterdziestoletnią historię polskich powojennych motocykli i skuterów oraz ludzi, którzy tę historię tworzyli.
Przez kilka lat po zakończeniu II wojny światowej, motocykl w Polsce był jedynym dostępnym dla zwykłych obywateli pojazdem mechanicznym. W latach późniejszych zmotoryzował polską wieś. Łącznie, do czasu zakończenia produkcji w 1985 roku, polskie fabryki opuściło blisko 3 miliony motocykli i skuterów. Starszym Czytelnikom książka przypomni dawne czasy, gdy na naszych drogach królowały pojazdy marek: WFM, WSK, SHL, SFM, młodszych zaś zapozna z tymi pojazdami.

The history, descriptions, and technical characteristics of motorcycles and scooters produced in Poland after the 2nd World War in the years 1946-1985.
Lists and tables of constructions and their designers, as well as the most important events relating to Polish motorcycles in the post-war years. Richly illustrated.
Dostęp w wersji elektronicznej
w serwisie
ibuk.pl
  


Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.



Od Autora /8

CZĘŚĆ I
Ogólna charakterystyka przemysłu motocyklowego w Polsce /9


Wprowadzenie /9

Rozdział 1. Lata 1946-1954 /10
Pierwsze kroki w przemyśle /10
... i w sporcie /15
Rozdział 2. Lata 1955-1965 /17
Liczbowy i asortymentowy rozwój produkcji /17
Liczne sukcesy sportowe /34

Rozdział 3. Lata 1966-1970 /45 Koncentracja produkcji /45
Pogorszenie sytuacji sportu /50

Rozdział 4. Lata 1971-1980 /54

Pozostał jeden producent /54
Krajowy sprzęt znika z tras /64

Rozdział 5. Lata 1981-1985 /66

Część II
Motocykle i skutery z lat 1946-1985
/69

Rozdział 1. Pojazdy seryjne, ich prototypy i pochodne /69
Pierwsze powojenne konstrukcje motocyklowe /69
Motocykle typu M06 produkowane przez Warszawską Fabrykę Motocykli i Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku /77
Motocykle typu M06 i M11 produkowane przez Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych /100
Motocykle SHL M17 Gazela /112
Motocykle typu M21 produkcji Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku /116
Motocykle typu M07 i M10 produkcji Szczecińskiej Fabryki Motocykli /129
Skutery produkcji Warszawskiej Fabryki Motocykli /138

Rozdział 2. Pojazdy wykonywane w krótkich seriach lub jednostkowo /146
Motocykl Gad 250 /146
Motocykl żużlowy Fis /146
Prototyp motocykla WSK 125 z 1957 roku /149
Prototyp motocykla SHL 250 /150
Prototyp motocykla WFM M16 /152
Motocykle WSK typu Sarenka /153
Motocykle WSK typu M19 /157
Motocykle sportowe z Kieleckich Zakładów Wyrobów Metalowych /159
Motocykle sportowe Promot /162
Motocykle WSK typu M24 /166
Motocykle sportowe WSK typu MR16 (od 1970 roku) /168
Motocykl WSK Barron 125 /175
Ostatnie prototypy motocykli WSK /177
Prototypowe skutery spoza Warszawskiej Fabryki Motocykli /179

Podsumowanie powojennej historii motocykla /182
Najważniejsze wydarzenia w powojennej historii polskiego motocykla /184
Wykaz opisanych motocykli i skuterów /188
Bibliografia /190
Indeks nazwisk /191


Table of contents

A comment from the author /8
Part I
General characteristics of the motorcycle industry in Poland /9
Introdution /9

Chapter 1. The years 1946-1954 /10
First steps in the industry /10
...and in sport /15

Chapter 2. The years1955-1965 /17
The growth in production in terms of numbers and range /17
Numerous sporting successes /34

Chapter 3. The years 1966-1970 /45
Concentration of production /45
A worsening of the sporting sector /50

Chapter 4. The years 1971-1980 /54
One producer remains /54
Domestic machines disappear from the roads /64

Chapter 5. The years 1981-1985 /66
Part II
Motorcycles and scooters from the years 1946-1985 /69

Chapter 1. Serial production bikes, their prototypes and wariants /69
The first post-war motorcycle constructions /69
Type M06 motorcycles produced by the Warsaw Motorcycle Factory (WFM) and the Communication Equipment Manufacturing Plant (WSK) in Świdnik /77
Type M06 and M11 motorcycles produced by the Kielce Metal Products Works (KZWM) /100
SHL M17 Gazela motorcycles /112
Type M21 motorcycles produced by the Communication Equipment Manutacturing Plant (WSK) in Świdnik /116
Type M07 and M10 motorcycles produced by the Szczecin Motorcycle Factory (SFM) /129
Scooters produced by the Warsaw Motorcycle Factory (WFM) /138

Chapter 2. Vehicles produced in small series or individually /146
GAD 250 motorcycles /146
Fis speedway motorcycle /146
WSK 125 prototype motorcycle from 1957 /149
SHL 250 prototype motorcycle /150
WFM M16 prototype motorcycle /152
WSK type Sarenka motorcycles /153
WSK type M19 motorcycles /157
Sporting motorcycles from the Kielce Metal Products Works (KZWM) /159
Promot sports motorcycles /162
WSK type M24 motorcycles /166
WSK type MR16 sporting motorcycles (from 1970) /168
WSK Barron 125 motorcycle /175
Final prototypes for WSK motorcycles /177
Prototype scooters from outside the Warsaw Motorcycle Factory (WFM) /179

Summary of post-war motorcycle history /182
Key events in post-war history of the Polish motorcycle /184
List of motorcycles and scooters described /188
Bibliography /190
Index of surnames /191

Dr hab. inż. Andrzej Zieliński - absolwent Wydziału Maszyn Roboczych i Pojazdów Politechniki Warszawskiej. Wieloletni pracownik Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Małolitrażowych BOSMAL, pracownik naukowy Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej. Specjalista w zakresie zagadnień związanych z projektowaniem nadwozi samochodowych oraz rozwojem konstrukcji pojazdów samochodowych w ujęciu historycznym, a zwłaszcza dorobkiem polskich konstruktorów w tej dziedzinie. Autor kilku książek i wielu artykułów w prasie fachowej i popularyzatorskiej.






Strona główna | O WKŁ | Oferta | Autorzy | Kontakt | Księgarnia | Linki z branży | Polityka prywatności
Copyright © Wydawnictwa Komunikacji i Łączności
usuń pliki cookies stworzone przez tę witrynę
Powiadomienie o plikach cookies
[x] Nie pokazuj więcej
Uprzejmie informujemy, iż niniejsza witryna korzysta z plików cookies. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies. Dowiedz się więcej, czytając Politykę prywatności.