Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960

Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960

Autor: Zieliński Andrzej

ISBN: 978-83-206-1541-8

Wydanie: 2 / dodruk / 2011
Format: B5
Liczba stron: 236
Liczba ilustracji: 239
Oprawa: miękka

Polecam: 59

Opis

Dostęp do wersji elektronicznej w serwisie ibuk.pl

Bogato ilustrowana książka poświęcona rozwojowi polskiej myśli konstrukcyjnej w dziedzinie motoryzacji w latach 1947-1960. Zawiera opisy 125 typów i odmian polskich pojazdów (przedprototypów, prototypów i samochodów seryjnych), w tym samochodów osobowych (m.in. Mikrus, Syrena 100, 101, Sport, Warszawa M20 i 201), mikrobusów (m.in. Nysa), autobusów (m.in. Star 50, 51, 52, San H01, Jelcz, Odra), samochodów ciężarowych (m.in. Żuk A08, Lublin 51, Star 20, 21, 25, Żubr A80, Star 44, 66), ciągników siodłowych (m.in. Star C21, C60, C25, Żubr C90), motocykli (m.in. SHL, Sokół, WFM, WSK, Junak) i skuterów (m.in. Żuk, Odra, Osa) oraz motorowerów (m.in. Ryś, Komar, Żak). Zamieszczone informacje historyczne oraz charakterystyki techniczne stanowią współcześnie cenny materiał źródłowy dotyczący ówczesnych konstrukcji.

Wyd. 1 - Dostęp do wersji elektronicznej w serwisie ibuk.pl



Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.

    Spis treści

    Od Autora

    Rozdział 1

    SAMOCHODY OSOBOWE  11
    Samochody trzykołowe  11
    P80 (prototyp) 11
    Samochody czterokołowe 13
    Samochody o objętości skokowej do 0,500 dm3 13
    WFM Fafik (prototyp)  13
    Gad 500 (prototyp) 14
    Pionier (prototyp) 15
    Mikrus MR300 16
    Mikrus Kabriolet (prototyp) 19
    Meduza (prototyp) 20
    Smyk (prototyp) 21
    Samochody o objętości skokowej 0,500-0,850 dm3  24
    Syrena (przedprototypy I i II) 24
    Syrena (prototyp)  26
    FSO Syrena  30
    FSO Syrena 101  33
    Syrena Mikrobus (prototyp) 34
    Syrena Sport (prototyp) 36
    Samochody o objętości skokowej ponad 2,000 dm3  38
    Warszawa M20 38
    Warszawa M20-U (prototyp)  42
    Warszawa M20 model 1957 43
    FSO Warszawa 201  45

    Rozdział 2

    AUTOBUSY  47
    Autobusy międzymiastowe  47
    Autobusy o długości do 6,0 m (mikrobusy)  47
    Nysa N57 (prototyp)  47
    Nysa N59-M  49
    Autobusy o długości 6,0-9,5  51
    Star 50 (prototyp) 51
    Star 51  53
    Star 52 54
    Star 20 "Stonka" 56
    Star Jot 55 (prototyp)  57
    H01-S42-F01 (prototyp) 58
    San H01-A  60
    Sanok (prototyp)  62
    San Diesel (prototyp) 64
    Autobusy o długości ponad 9,5 m  66
    Leyland LOPS 3/1  66
    Fiat 666 RN  67
    Jelcz-Karosa  69
    Autobusy miejskie  72
    San H01-B  72
    Autobusy turystyczne  73
    Odra A81 (prototyp)  73

    Rozdział 3

    SAMOCHODY CIĘŻAROWE Z OTWARTĄ
    PRZESTRZENIĄ ŁADUNKOWĄ   75
    Samochody o ładowności do 1000 kg  75
    Warszawa M20 pick-up (prototyp)  75
    Warszawa 200P  76
    Żuk A03  79
    Mikrus MR300 pick-up (prototyp)  81
    Samochody o ładowności 1500-3000 kg  82
    Lublin 51 82
    A08 (prototyp)  86
    Samochody o ładowności 3000-6000 kg   88
    Star 20 (prototyp)  88
    Star 20  90
    Star 25 (prototyp)  94
    Star 21  97
    Star 25  99
    Star 25-L 101
    Star 25 Trambus  102
    Samochody o ładowności 6000-8000 kg   104
    A80 (prototyp) 104
    Żubr A80  106
    Samochody ciężarowe terenowe  108
    Star 44 (prototyp) 108
    Star 66 (prototyp) 110
    Star 66  112

    Rozdział 4

    SAMOCHODY SPECJALNE I SPECJALIZOWANE  117
    Samochody samowyładowcze 117
    Star W14 117
    Star W21 119
    Star W25 120
    Żubr A02 (prototyp) 120
    Star 3W25 (prototyp) 122
    Furgony ogólnego zastosowania  123
    Warszawa M20-F (prototyp)  123
    Stal 300 (prototyp) 125
    Nysa N59-F 126
    Nysa N60-T 128
    Warszawa 200P Furgon 129
    Lublin 51 Furgon 130
    Star 21 Furgon 131
    Furgony specjalizowane 133
    Star 21 „Meble" 133
    Samochody ze zbiornikami do przewozu cieczy  134
    Star 25-SMS-6 134
    Ciągniki siodłowe  135
    Star C60  135
    Star C21  137
    Star C25  137
    Żubr C90 (prototyp) 138
    Samochody służby zdrowia  140
    Lublin 51/243  140
    Warszawa-M20-Ś  142
    Nysa N59-S 143
    Warszawa 201-S 144
    Samochody do oczyszczania miast i dróg  145
    Star SW21 "Bajadera"  145
    Star 21-SK1  146
    Samochody przeciwpożarowe 148
    Bedford OLBZ GM8/N70  146
    Star 20-GM8/N71  150
    Star 20-GA16/N72 152
    Star 20-SDA18/16 (prototyp) 153
    Star 20-SBM2200/8  154
    Star 20-SBA2000/16 156
    Star 25-GA16/N721 (prototyp)  157
    Star 21P/N761-SBA2000/16  159
    Star A25P/N751-SBM2000/8  161
    Samochody kulturalno-oświatowe i warsztatowe  163
    Star 20/PKF  163
    Lublin 51/KO  164
    Lublin 51/Warsztat  165
    Star 21/Warsztat-Gaz  166
    Samochody do transportu masy betonowej 168
    Star 21-MS2 168
    Żurawie samochodowe 169
    Star 20-HP3  169
    Star 25-Ż3  170

    Rozdział 5

    ZESTAWY CIĄGNIKÓW SIODŁOWYCH
    Z NACZEPAMI  73
    Zestawy z otwartą skrzynią ładunkową  173
    Star C60-A z naczepą D60/N61 173
    Star C21 z naczepą D60 174
    Star C25 z naczepą D60B/N81 175
    Zestawy specjalne i specjalizowane  176
    Star C25 z naczepą D40 176
    Star C25 z naczepą U70 177

    Rozdział 6

    CIĄGNIKI ROLNICZE KOŁOWE  179
    Ciągniki dwuosiowe  179
    Ursus C45  179
    Ursus C451 182
    Rola 25 (prototyp)  184
    Ursus C325  185
    Ciągniki jednoosiowe  188
    Dzik  188
    Ursus C308  190

    Rozdział 7

    MOTOCYKLE TURYSTYCZNE I SKUTERY 192
    O objętości skokowej do 0,125 dm3 192
    SHL M04  192
    Sokół 125  194
    WFM MOG (prototyp)  195
    SHL M05  196
    WFM M06  198
    WSK M06/1957  200
    WSK 125 (prototyp)  201
    WSK M06-Z  202
    WSK Sarenka (prototyp) 203
    O objętości skokowej 0,125-0,150 dm3  205
    SHL M06-U  205
    SHL M06-T  208
    WSK M150  209
    O objętości skokowej 0,150-0,175 dm3   210
    SHL M11-S (prototyp)  210
    O objętości skokowej ponad 0,175 dm3  211
    Junak M07  211
    Junak M07/B21 (prototyp)  214
    Junak M10  216
    Junak M10 z wózkiem bocznym WB1 217
    Junak M10/B20  218
    Skutery  220
    WFM Żuk (prototyp)  220
    Odra 1 (prototyp)  222
    WFM Osa M50  223

    Rozdział 8

    MOTOROWERY 225
    Motorowery jednoosobowe   225
    Ryś MR1  225
    Komar 230  227
    Żak MR2  228
    Motorowery dwuosobowe   230
    Turysta (prototyp)  230
    Wykaz pojazdów w ujęciu chronologicznym 232
    Bibliografia 234

    O autorach / z książki


    Dr hab. inż. Andrzej Zieliński - absolwent Wydziału Maszyn Roboczych i Pojazdów Politechniki Warszawskiej. Wieloletni pracownik Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Małolitrażowych BOSMAL, pracownik naukowy Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej. Specjalista w zakresie zagadnień związanych z projektowaniem nadwozi samochodowych oraz rozwojem konstrukcji pojazdów samochodowych w ujęciu historycznym, a zwłaszcza dorobkiem polskich konstruktorów w tej dziedzinie. Autor kilku książek i wielu artykułów w prasie fachowej i popularyzatorskiej.




    Od Autora
    Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie dorobku polskich konstruktorów w zakresie budowy pojazdów samochodowych po roku 1945. Ze względu na znaczną liczbę modeli zdecydowałem się na podział tego opracowania na kilka części tworzących cykl wydawniczy. Pierwsza część obejmuje lata 1947-1960, a więc początkowy okres rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w PRL. Przy zbieraniu materiałów natrafiłem na wiele rozbieżności w danych technicznych pojazdów oraz w niektórych datach. Starałem się sprawdzać te dane i fakty, aby podawać te najbardziej wiarygodne. Założyłem stosunkowo duży stopień szczegółowości opisów technicznych, aby pokazać etapy rozwoju konstrukcji poszczególnych  pojazdów, jak również w celu zaciekawienia bardziej zaawansowanych miłośników motoryzacji. Utrudniło to jednak zbieranie informacji i spowodowało to, że zaistniały pewne luki w opisach niektórych pojazdów.
    W opracowaniu zastosowałem nazewnictwo, normy oraz jednostki używane obecnie, co spowodowało konieczność dokonania pewnych zmian i przeliczeń w stosunku do literatury sprzed trzydziestu lat. Oprócz czysto technicznego opisu podałem także niektóre dane z zakresu prawidłowej eksploatacji pojazdu, jak np. fazy rozrządu, ustawienie zapłonu, czy ciśnienie powietrza w ogumieniu. Uzupełnieniem opisów konstrukcyjnych jest bogaty materiał ilustracyjny. Składają się na niego zdjęcia i rysunki poszczególnych pojazdów, przekroje głównych zespołów, schematy i wykresy. Niewielka przy tym liczba zdjęć pojazdów została spowodowana tym, że pojazdy przedstawione w tym opracowaniu w większości są już wycofane z eksploatacji, a te które jeszcze krążą po naszych drogach są bardzo zniszczone i często poprzerabiane. Zdecydowałem się więc wykonać ich rysunki oparte na oryginalnych materiałach. Natomiast rysunki wymiarowe pojazdów prototypowych zostały opracowane na podstawie zdjęć i wymiarów podanych w różnych publikacjach.
    W niniejszym opracowaniu starałem się zamieścić wszystkie pojazdy samochodowe, które w latach 1947-1960 zostały skonstruowane i były produkowane seryjnie (także budowane w PRL według zagranicznych licencji i na importowanych podwoziach), jak również znaczną liczbę pojazdów prototypowych, które często wykonane w pojedynczych egzemplarzach nigdy nie doczekały się seryjnej produkcji. W wielu pojazdach (np. Star, Syrena) widać przy tym dokładnie rozwój danej konstrukcji - od prototypu, poprzez pierwszą serię produkcyjną, do kolejnych zmodernizowanych modeli i odmian. W przypadku kilku pojazdów prototypowych istnieją jednak duże braki danych technicznych. Zdecydowałem się mimo to na ich zamieszczenie ze względu na kompletność tej monografii. Pominąłem przy tym wszelkie pojazdy sportowe, ze względu na ich odmienne cechy konstrukcyjne i niewielkie ilości tego sprzętu. Wybrane pojazdy zostały sklasyfikowane według przeznaczenia, przy czym. kierowałem się kryteriami podziału zgodnymi z Systematycznym Wykazem Wyrobów (SWW). Powyższa klasyfikacja pozwala na obserwację rozwoju określonych rodzajów pojazdów.
    W celu zorientowania Czytelnika w liczbie modeli ukazujących się w poszczególnych latach, na końcu książki zamieściłem spis przedstawionych w niej pojazdów w układzie chronologicznym. Pojazdy produkowane seryjnie zostały umieszczone pod datą rozpoczęcia produkcji, natomiast prototypy pod datą ich wykonania.
    Warszawa, w lipcu 1984
Liczba szt.

Cena: 60.00 zł

Klienci, którzy kupili tę książkę interesowali się również

Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965
Zieliński Andrzej
60.00 zł
Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1966-1970
Zieliński Andrzej
60.00 zł
Polskie motocykle 1946-1985
Zieliński Andrzej
84.00 zł
Polskie motocykle 1918-1945
Tarczyński Jan
84.00 zł
Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1952-1970
Połomski Wojciech
56.00 zł
Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1984-1989
Połomski Wojciech
79.00 zł

Książki autora

Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych
Zieliński Andrzej
51.45 zł
Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960
Zieliński Andrzej
60.00 zł
Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965
Zieliński Andrzej
60.00 zł
Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1966-1970
Zieliński Andrzej
60.00 zł
Polskie motocykle 1946-1985
Zieliński Andrzej
84.00 zł
Samochody osobowe. Dzieje rozwoju - wyróżnienie amerykańskiego Stowarzyszenia Historyków Motoryzacji (SAH w Bostonie)
Zieliński Andrzej
145.01 zł