PORSCHE

PORSCHE

Autor: Walter Sigmund , Agethen Thomas

ISBN: 978-83-206-1708-5

Wydanie: 2, uaktualnione / 2008
Tłumacz: Marek Chalecki
Format: 195x246 mm
Liczba stron: 160
Liczba ilustracji: 122
Seria: Samochody marzeń
Oprawa: twarda

Polecam: 33

Opis

Popularna, bogato ilustrowana książka przedstawiająca samochody, będące obiektem marzeń niejednego miłośnika motoryzacji. Stanowi ona chronologiczny przegląd wszystkich produkowanych seryjnie modeli Porsche (w okresie od roku 1948 do roku 2008) z uwzględnieniem podziału na serie: począwszy od najstarszej 356, poprzez 914, 924/944/968, 911, 928, Boxster, Cayman, a skończywszy na samochodach SUV należących do serii Cayenne. Zamieszczono zwięzłe opisy, dane techniczne i ciekawe kolorowe zdjęcia - 143 modele Porsche.


Książka ani w całości, ani we fragmentach nie może być skanowana, kserowana, powielana bądź rozpowszechniana za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych, w tym również nie może być umieszczana ani rozpowszechniana w postaci cyfrowej zarówno w Internecie, jak i w sieciach lokalnych bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich.

    Spis treści

    Wprowadzenie /7
    Serie samochodów Porsche /9

    Seria 356
    Porsche 356 Gmünd /12
    Porsche 356 1100 /13
    Porsche 356 1300 /14
    Porsche 356 1500 /15
    Porsche 356 America Roadster 1500 S /16
    Porsche 356 1500 S /17
    Porsche 356 1300 S /18
    Porsche 356 1500 S Speedster /19
    Porsche 356 A 1300 /20
    Porsche 356 A 1300 S /21
    Porsche 356 A 1600 /22
    Porsche 356 A 1600 S /23
    Porsche 356 A 1600 Speedster /24
    Porsche 356 A 1600 S Speedster /25
    Porsche 356 A 1500 Carrera GS/GT /26
    Porsche 356 A 1500 Carrera GS Deluxe /27
    Porsche 356 A 1600 Carrera GS/GT /28
    Porsche 356 A Convertible D 1600 S /29
    Porsche 356 B 1600 /30
    Porsche 356 B 1600 S /31
    Porsche 356 B 1600 S (Hardtop-Coupé) /32
    Porsche 356 B 1600 Roadster /33
    Porsche 356 B 1600 Carrera GS/GT /34
    Porsche 356 B Super 90 /35
    Porsche 356 B Super 90 Roadster /36
    Porsche 356 B 1600 Carrera GTL-Abarth /37
    Porsche 356 B Carrera 2000 GS/GT /38
    Porsche 356 1600 C /39
    Porsche 356 C 1600 SC /40
    Porsche 356 C Carrera 2000 GS /41
    Porsche 550 Spyder /42
    Porsche 904 GTS /43
    Porsche 912 /44
    Porsche 912 E /45
     
    Seria 914
    Porsche 914/6 /46
    VW-Porsche 914/1.7 /47
    VW-Porsche 914/1.8 /48
    VW-Porsche 914/2.0 /49
    Porsche 916 /50
     
    Seria 924/944/968
    Porsche 924 /51
    Porsche 924 Turbo /52
    Porsche 924 Carrera GT /53
    Porsche 924 Carrera GTS /54
    Porsche 924 S /55
    Porsche 944 /56
    Porsche 944 Turbo /57
    Porsche 944 S /58
    Porsche 944 2.7 /59
    Porsche 944 Turbo/Turbo S /60
    Porsche 944 S2 /61
    Porsche 944 S2 Cabriolet /62
    Porsche 944 Turbo Cabriolet /63
    Porsche 968 /64
    Porsche 968 Cabriolet /65
    Porsche 968 CS /66
    Porsche 968 Turbo S /67
     
    Seria 911
    Porsche 911 (L) /68
    Porsche 911 (L) Targa /69
    Porsche 911 T /70
    Porsche 911 E /71
    Porsche 911 S /72
    Porsche 911 T 2.2 /73
    Porsche 911 E 2.2 /74
    Porsche 911 S 2.2 /75
    Porsche 911 T 2.4 /76
    Porsche 911 E 2.4 /77
    Porsche 911 S 2.4 /78
    Porsche 911 Carrera RS 2.7 /79
    Porsche 911 2.7 /80
    Porsche 911 S 2.7 /81
    Porsche 911 Carrera RS 3.0 /82
    Porsche 911 Turbo 3.0 /83
    Porsche 911 Carrera 2.7 /84
    Porsche 911 Carrera 3.0 /85
    Porsche 911 SC 3.0 /86
    Porsche 911 Turbo 3.3 87
    Porsche 911 SC 3.0 (204 KM) /88
    Porsche 911 SC 3.0 Cabriolet /89
    Porsche 911 Carrera 3.2 /90
    Porsche 911 SC RS /91
    Porsche 911 3.2 Kat /92
     
    Porsche 959  /93
    Porsche 911 Carrera Speedster /94
    Porsche 911 Carrera 4 /95
    Porsche 911 Carrera 2 /96
    Porsche 911 Turbo (964) /97
    Porsche 911 Turbo S /98
    Porsche 911 Carrera RS /99
    Porsche 911 Carrera Speedster (964) /100
    Porsche 911 Turbo 3.6 /101
    Porsche 911 Carrera (993) /102
    Porsche 911 Carrera 4 (993) /103
    Porsche 911 Carrera RS (993) /104
    Porsche 911 Turbo (993) /105
    Porsche 911 Carrera (993) –285 KM /106
    Porsche 911 Carrera 4 (993) –285 KM /107
    Porsche 911 GT 2 /108
    Porsche 911 GT 1 /109
    Porsche 911 Carrera (996) /110
    Porsche 911 Carrera 4 (996) /111
    Porsche 911 GT 3 /112
    Porsche 911 GT 3 (381 KM) /113
    Porsche 911 GT 2 (462 KM) /114
     
    Porsche Carrera GT /115
    Porsche 911 Turbo / Turbo S (996) /116
    Porsche 911 Carrera 3.6 (996) /117
    Porsche 911 Carrera 4 / 4S 3.6 (996) /118
    Porsche 911 Carrera 3.6 Cabriolet (996) /120
    Porsche 911 Carrera 3.6 Targa (996) /121
    Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet (996) /122
    Porsche 911 Carrera / Carrera S (997) /123
    Porsche 911 Carrera 4 / Carrera 4S (997) /124
    Porsche 911 Turbo (997) /126
    Porsche 911 GT3 / GT3 RS (997) /128
    Porsche 911 Targa 4 / Targa 4S (997) /130
    Porsche 911 GT2 (997) /132
     
    Seria 928
    Porsche 928 /133
    Porsche 928 S /134
    Porsche 928 S Kat /135
    Porsche 928 S4 /136
    Porsche 928 GT /137
    Porsche 928 GTS /138
     
    Seria Boxster
    Porsche Boxster /139
    Porsche Boxster 2.7 /140
    Porsche Boxster S /141
    Porsche Boxster 2.7 (228 KM) / S (260 KM) /142
    Porsche Boxster (987) /144
    Porsche Boxster S (987) /145
    Porsche Boxster (987, 245 KM) /146
    Porsche Boxster S (987, 295 KM) /147
     
    Seria Cayman
    Porsche Cayman S /148
    Porsche Cayman /149

    Seria Cayenne
    Porsche Cayenne S /150
    Porsche Cayenne Turbo / 151
    Porsche Cayenne /152
    Porsche Cayenne Turbo S /153
    Porsche Cayenne (290 KM) /154
    Porsche Cayenne S (385 KM) /155
    Porsche Cayenne Turbo (500 KM) /156
    Porsche Cayenne GTS /158
    Porsche Cayenne Turbo S (550 KM) /159

    O autorach / z książki


    WPROWADZENIE
    Twórca sportowego samochodu Porsche, Ferdinand Anton Ernst Porsche (Ferdinand → Ferdynand), zwany Ferrym, był synem Ferdinanda - konstruktora nieśmiertelnego Volkswagena „garbusa”. Już od 1931 roku, w którym ojciec Ferdinand Porsche założył w Stuttgarcie biuro konstrukcyjne, Ferry czynnie uczestniczył przy opracowywaniu ważniejszych konstrukcji, począwszy od Porsche 12 i jego większej wersji - Porsche 32, które powstały na zamówienie NSU. Kolejne konstrukcje opracowane przez biuro Porschego to samochód z silnikiem umieszczonym centralnie, budowany dla Auto Union w celu uczestnictwa w konkursie Grand Prix, oraz samochód z silnikiem szesnastocylindrowym dla Daimlera-Benza, zaprojektowany specjalnie do bicia rekordu prędkości. Podczas drugiej wojny światowej biuro otrzymywało liczne zamówienia od armii. Z powodu nalotów alianckich, na przełomie 1943/44 roku firmę przeniesiono do austriackich miejscowości Gmünd (Karyntia*) i Zell am See (Salzburg). Do Stuttgartu powrócono dopiero w 1950 roku. Pierwszą konstrukcją wykonaną w Gmünd pod kierownictwem Ferry'ego był samochód przeznaczony do udziału w konkursie Grand Prix, zamówiony przez włoskiego przemysłowca o nazwisku Dusio. Powstał futurystyczny pojazd Cisitalia-Monoposto z półtoralitrowym, dwunastocylindrowym silnikiem typu bokser, który osiągał moc 350 KM przy 10 500 obr/min.
    W końcu 1948 roku Ferry Porsche zawarł umowę z dyrektorem Volkswagena, Heinzem Nordhoffem, na mocy której miał dostawać 5 marek z tytułu opłaty licencyjnej za każdy wyprodukowany egzemplarz ojcowego „garbusa” oraz części do budowy samochodu sportowego, sprzedawanego w przyszłości przez dealerów Volkswagena. W ten sposób Ferry rozpoczął produkcję własnych samochodów sportowych, która stała się pasmem sukcesów, choć nie pozbawionym wzlotów i upadków. Niezwykle cennym współudziałowcem firmy okazał się Huschke von Hanstein (zajmujący się uprzednio dystrybucją skuterów Vespa w Niemczech), który dołączył do szeregów Porsche wkrótce po powrocie biura do Stuttgartu. Będąc – w jednej osobie – kierowcą wyścigowym, dyrektorem wyścigów, szefem „public relations”, fotografem i kamerzystą, znacząco przyczynił się do sukcesów firmy w sportach samochodowych i do wiodącej pozycji marki Porsche w elitarnym świecie producentów samochodów sportowych. Pod kierownictwem von Hansteina stajnia Porsche nie tylko zdobywała zwycięskie laury w wielu znaczących wyścigach, jak np. 24-godzinny „klasyk” w Le Mans, ale zdołała pozyskać światowej sławy kierowców, takich jak Stirling Moss, Wolfgang Graf Berghe von Trips, czy Jochen Rindt. Huschke von Hanstein awansował do wąskiego grona bliskich współpracowników Ferry’ego Porsche i był jednym z trzech udziałowców, do których założyciel firmy zwracał się per „ty”. Poza nim tylko Walter Glöckler i Petermax Müller dostąpili tego zaszczytu.
    Historia i działalność właścicieli biura Porsche dobitnie pokazują głębokie przywiązanie do tradycji i firmy macierzystej. Ferdinand Alexander „Butzi” Porsche –  projektant wersji 911 i 904 – kontynuował tradycje najlepszych stylistów. Najstarszemu synowi Ferry’ego Porschego – z filii w  Zell am See, utrzymującemu stałe robocze kontakty z producentami samochodów sportowych, powierzono zaprojektowanie wnętrza nowej rodziny samochodów terenowych, budowanych we współpracy z Volkswagenem. Jego najmłodszy brat, dr Wolfgang Porsche, który jako dyrektor przez wiele lat współdecydował o losach rodzinnego przedsięwzięcia, do dziś reprezentuje rodzinę na ważnych uroczystościach. Wreszcie Ferdinand Piëch, syn Louise Piëch, siostry Ferry’ego Porsche, przez długi czas był nie tylko przedstawicielem Volkswagena w zarządzie firmy, ale jako zdolny technik i inżynier skonstruował wyścigowe Porsche 908 i 917, a także Audi Quattro, które zapoczątkowało prawdziwą modę na pojazdy z napędem na obie osie. Swoją miłość do techniki i genialny talent inżynier Piëch objawił w pełnej krasie na Autosalonie w Genewie w marcu 1999 roku, prezentując supersportowy samochód studyjny Bentleya - najmłodszej marki należącej do imperium Volkswagena. Pojazd był wyposażony w szesnastocylindrowy silnik, konstrukcyjnie przypominający legendarny dwunastocylindrowy silnik modelu Porsche 917.
    W dniu 8 czerwca 1998 roku firma Porsche świętowała 50-lecie, niestety już bez założyciela - Ferry’ego Porschego, który zmarł 27 marca 1998 roku, to jest dokładnie w dniu, w którym z taśmy produkcyjnej zszedł ostatni chłodzony powietrzem silnik typu bokser.


Liczba szt.

Cena: 54.60 zł

Klienci, którzy kupili tę książkę interesowali się również

JAGUAR
Schrader Halwart
52.50 zł
nakład wyczerpany
FERRARI
Kaufmann Rüdiger
52.50 zł
LAMBORGHINI
Braun Matthias , Storz Alexander Franc
52.50 zł
MASERATI
Braun Matthias , Storz Alexander Franc
52.50 zł
BMW serii 3 (typu E36) modele 1989 - 2000
Etzold Hans-Rüdiger
79.00 zł
Ford Mondeo (od XI 2000 do IV 2007)
Etzold Hans-Rüdiger
69.00 zł

Książki autora

PORSCHE
Walter Sigmund , Agethen Thomas
54.60 zł